Het verhaal van Melanie
Even kennis maken
Melanie werkt als service coördinator op de Servicedesk van de Industriële Automatisering. Om zeker te weten dat Hellebrekers de juiste plek voor haar was, liep ze eerst een dag mee. Dat voelde gelijk goed en inmiddels werkt ze al bijna twee jaar bij Hellebrekers.
Functie: Service coördinator
Afdeling: Servicedesk IA
Locatie: Nunspeet
Hoe ben je bij Hellebrekers terechtgekomen?
“Ik zocht destijds naar een baan in de industriële automatisering, omdat ik daar altijd al in had gezeten. Voordat ik hier kwam werken, werkte ik 10 jaar lang bij een machinebouwer en system integrator en dat beviel me erg goed. Daarna ben ik even uit de techniek gestapt, maar ik besefte al snel dat ik graag weer terug wilde naar de industriële automatisering. Het is zo’n interessant vakgebied omdat je te maken krijgt met allerlei verschillende processen en bedrijven. Het is behoorlijk breed, dus je komt op veel plekken terecht. Ik zocht naar een bedrijf in de buurt, dat gespecialiseerd is in industriële automatisering en toen zag ik een vacature bij Hellebrekers.”
En toen heb je direct gesolliciteerd?
“Toen ik de vacature zag, was ik net moeder geworden, maar ik vond het zo’n leuke kans dat ik er meteen achteraanging voordat de vacature weg zou zijn. Tijdens het sollicitatiegesprek merkte ik gelijk dat Hellebrekers een leuk bedrijf is met interessante projecten en leuke klanten. Inmiddels werk ik hier al bijna twee jaar.”
Waarom voelde het gelijk goed voor jou?
“Voor ik ergens aan de slag ga, wil ik echt voor de volle 100% zeker weten dat het de juiste plek voor mij is. Daarom besloot ik eerst een dag mee te lopen om de sfeer te proeven en met alle afdelingen te praten. Ik wilde weten wie mijn toekomstige collega’s zouden zijn, hoe ze onderling met elkaar omgaan en hoe ik me bij hen voelde. Ik vind het belangrijk om aansluiting te hebben met de collega’s met wie ik samenwerk. Het was daarom prettig dat Hellebrekers mij die ruimte gaf om een dag mee te lopen. Het voelde ook direct goed, ik dacht: “Hier pas ik wel tussen.”
Kun je wat vertellen over je rol als service coördinator?
“Het was een functie die nog niet helemaal was vormgegeven, dus ik kon hem samen met mijn collega Gert, van de vestiging Haaksbergen, vormgeven. Als service coördinator voor industriële automatisering ben ik het aanspreekpunt voor klanten voor alles wat niet projectgerelateerd is. Dit omvat bijvoorbeeld storingen, kleine wijzigingen en allerlei servicevragen van klanten. Als een klant contact opneemt, zorg ik ervoor dat de juiste mensen aan de slag gaan. Ik moet ook de inhoud een beetje kennen om als filter te fungeren tussen de klanten en de engineers, en omgekeerd. Voorheen belden klanten rechtstreeks met de monteurs, maar nu ben ik als tussenpersoon een schakel om alles soepeler te laten verlopen. Ik zorg ervoor dat de vraagstelling en de prioriteit duidelijk is en maak eventueel afspraken met de klant over kosten en planning. Zodra iedereen goed geïnformeerd is kunnen we aan de slag gaan.”
Wat deed je eigenlijk voordat je hier begon?
“Ik ben in de industriële automatisering terechtgekomen toen ik 21 was. Ik werkte bij een machinebouwer en system integrator. Daar heb ik eerst op de serviceafdeling gewerkt en later als accountmanager. Zo ben ik langzaam in het vak gerold en heb ik mijn vakbekwaamheid praktijkgericht opgedaan. Daar ben ik erg blij mee, omdat het in mijn huidige rol goed van pas komt. Ik heb een opleiding tot accountmanager gevolgd, dus geen technische opleiding. Dit heeft juist goed uitgepakt voor mijn rol als service coördinator. Ik heb namelijk oog voor de commerciële meerwaarde voor een klant, maar ook voor Hellebrekers. Als monteurs of engineers technische termen gebruiken, kan ik die vertalen voor de klant. Ik denk altijd: als ik het begrijp, begrijpt de klant het ook. Zo kan ik de klant eerst duidelijkheid bieden over wat er nodig is en dan kunnen de monteurs zich concentreren op waar ze goed in zijn: de technische inhoud!”
Wat voor mensen werken er bij Hellebrekers?
“Heel veel mensen hier tonen initiatief en nemen eigenaarschap over problemen. Dus als er iets aan de hand is, pakken ze het echt op. Een voorbeeld hiervan is toen we een grote storing hadden vorig jaar op een vrijdagavond. Eén van de software engineers ging er direct naartoe, maar omdat het zo’n flinke klus was zijn er op eigen initiatief meer engineers mee bezig gegaan. Die avond werkten vier van onze collega’s tot laat in de nacht om het probleem op te lossen, omdat het gewoon moest gebeuren. Iedereen deed het met veel plezier, want het is fantastisch om zo’n uitdagend project aan te pakken. We zetten allemaal onze schouders eronder en fixen het gewoon. Ik vind het geweldig om te zien hoe iedereen met elkaar meedenkt.”
Heb je het gevoel dat je kan groeien binnen Hellebrekers?
“Absoluut, in eerste instantie heb ik de afgelopen maanden kunnen groeien in mijn rol. En ik heb de afdeling echt vorm kunnen geven, zo was ik bezig met het opzetten van de serviceafdeling. Het is nu een aparte afdeling, waar we onze uren, het aantal storingen, het uitgevoerde werk en de soort vragen die we binnenkrijgen, inzichtelijk hebben gemaakt. Op basis van data kunnen we ons werk steeds slimmer maken. Nu de basis staat, kunnen we dit nog verder uitbouwen.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Het samenwerken. Het is een heel gezellig team dat samen de schouders eronder zet en problemen oplost. Ik merk dat iedereen heel gemotiveerd is en dat werkt aanstekelijk. Je raakt automatisch enthousiast. We werken ook echt samen als een geheel, we hebben elkaar allemaal nodig en erkennen dat we allemaal evenveel waard zijn.
Daarnaast vind ik het fijn dat alles er mag zijn, iedereen is oprecht geïnteresseerd in elkaar. De werk-privé balans is goed. We weten allemaal van elkaar hoe elkaars kinderen heten bijvoorbeeld. Dus naast werk is er ook ruimte voor privézaken. Natuurlijk hoef je niet per se de namen van elkaars kinderen te weten, maar het zegt veel over hoe de mensen hier met elkaar omgaan. Dat vind ik heel waardevol. Er heerst een veilige sfeer. En tot slot een leuke bijkomstigheid: ik ga regelmatig met de racefiets naar het werk. Op kantoor is er een douche, dus ik kan fris aan mijn werkdag beginnen. Heerlijk!”